Shangri-la is een plek in de himalya, waar de mensen het geluk vinden. Het Shangri-la dieet is ontwikkeld door professor Seth Roberts. Hij ontdekte dat elk lichaam een bepaalde waarde heeft. Hiermee wordt een soort signaal bedoelt dat ons aangeeft hoeveel eten wij echt nodig hebben.
Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat de aroma in onze voedingsmiddelen deze waarde laat stijgen. Volgens professor Roberts is er een relatie tussen deze waarde, de aroma’s in de voedingsproducten en je gewicht. Door de aroma’s in deze voedingsproducten wordt je waarde hoger, waardoor je lichaam “denkt” dat daar een hoger gewicht bij hoort, waardoor het signaal tot meer eten wordt afgegeven. Zo wordt het ook moeilijker gewicht te verliezen. Hamburgers en chocolade maken ons niet dik omdat deze producten veel vet of suiker bevatten, maar omdat je hersens de smaak van deze producten verbindt met veel calorieën. Uit de resultaten van verschillende onderzoeken blijkt dat voedingsmiddelen zonder smaak deze vicieuze cirkel kan doorbreken. Het blijkt dat deze voedingsmiddelen zoet zijn zoals suikers maar ook lijf olie hier voor zorgen. Door de link tussen smaakervaring en calorielevering te verbreken, zal het lichaam niet langer meer calorieën willen door een bepaalde smaak. Dus door meer smaakloze voedingsmiddelen te gebruiken is het mogelijk om je persoonlijke waarde te laten zakken waardoor je zult afvallen.